هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آزادسازی ۵۸ هکتار از اراضی حریم مشهد طی ۵ ماه اخیر

  • کد خبر: ۲۱۱۳۳۶
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
آزادسازی ۵۸ هکتار از اراضی حریم مشهد طی ۵ ماه اخیر
۵۸ هکتار از اراضی حریم شهر طی ۵ ماه آزاد شد.

به گزارش شهرآرانیوز حریم ۸۶ هزار هکتاری مشهد مدت‌هاست که به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهری برای متخلفان تبدیل شده است و درست از زمانی که تب داشتن باغ ویلای شخصی در مشهد داغ شد و قیمت مسکن کمی بالا رفت، ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و تفکیک غیرقانونی زمین‌های خالی و رها شده حریم مشهد به‌ویژه در محدوده توس و شاهنامه که از قضا بیشتر آن‌ها اراضی کشاورزی هستند، افزایش عجیب‌غریبی پیدا کرد، آن هم ساخت‌وساز‌هایی که هم منابع آبی و طبیعی شهر و هم سرمایه مردم را نابود می‌کرد.

هم‌زمان با زیاد شدن ساخت‌و‌ساز‌هایی از این دست در حریم منطقه ۱۲ شهرداری، با چراغ سبز دستگاه قضا، موج تازه و گسترده‌ای از برخورد‌های جدی با ساخت‌و‌ساز‌ها و تفکیک‌های غیرقانونی در حریم مشهد آغاز و اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در محدوده حریم منطقه ۱۲ شهرداری برای متخلفان ناامن شد و فقط در پنج ماه اخیر بیش از ۵۸ هکتار از اراضی حریم شهر آزادسازی شده است.

رئیس دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان با تأکید بر جدیت و عزم دستگاه قضا برای تشدید برخورد‌ها در پهنه تاریخی توس گفت: در تبیین اهمیت مسئله همین بس که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت احیای مجموعه فرهنگی تاریخی توس تأکید کردند و همواره نگاه ویژه‌ای به این گنجینه کهن و ارزشمند تاریخی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌شود. به همین دلیل اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در این پهنه از دیرباز در دستورکار شورای حفظ حقوق بیت‌المال قرار داشته است.

ساخت‌وساز غیرمجاز در رأس مشکلات حریم توس

فرزاد بهشتی توندری با بیان اینکه اقبال مردم به این منطقه مهم و تاریخی باعث بروز مشکلات و معضلاتی شده است، ادامه داد: ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در رأس هرم تخلفات و مشکلات این منطقه قرار دارد و بررسی این موضوع به صورت مداوم در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۷ مشهد به عنوان دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان با فوریت در دستورکار قرار گرفت.

سریع و قاطع!

وی ادامه داد: تاکنون بازدید‌های میدانی گروه گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان استمرار داشته و وظایف و مسئولیت‌های ذاتی دستگاه‌هایی که در این موضوع وظیفه دارند به آن‌ها تذکر و یادآوری می‌شود، ضمن اینکه در اجرای دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی خراسان رضوی مبنی بر برخورد سریع و قاطع با بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در این پهنه، استفاده از حداکثر ظرفیت تفاهم‌نامه مشترک و هم‌افزایی با کمیته صیانت از حریم کلان‌شهر مشهد در دستورکار قرار گرفت.

رفع تصرف گسترده

سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد با اشاره به صدور آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اعمال بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی برای برخورد با تفکیک و تغییر کاربری و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در اراضی تاریخی توس بیان کرد: در ادامه پیگیری‌ها و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پلاک‌هایی که از قوانین مربوط به‌ویژه ماده‌های ۹ و ۱۰ قانون حفظ کاربری و تبصره ذیل ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و همچنین مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال عدول کردند، با حضور تیم‌های گشت ویژه کمیته صیانت، در ۲ پهنه به مساحت ۲۰۰ هکتار (۲۳۵ قطعه)، اعمال قانون شدند.

همچنین در سال جاری به ترتیب پهنه‌هایی به وسعت ۴۸ هکتار (۹۰ قطعه) و ۸۰ هکتار (۷۵ قطعه) از اراضی محصور با دیوارکشی فاقد مجوز، طی عملیاتی با حضور فعال نیرو‌های اجرائیات شهرداری و فرماندهی انتظامی شهرستان مشهد، رفع تصرف شد.

عزم دادگستری برای برخورد قانونی با غیرمجازسازی

اما شهردار منطقه ۱۲ مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه این منطقه بیشترین حریم را در بین مناطق شهری دارد توضیح داد: کل حریم شهر مشهد ۸۶‌هزار هکتار است که ۲۷ هزارهکتار از آن در محدوده منطقه ۱۲ قرار دارد و ما از این نظر بیشترین و بزرگ‌ترین حریم را داریم.

مهدی خداشناس با اشاره به تأکید دستگاه قضا برای برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در بولوار شاهنامه و محدوده توس گفت: دستگاه قضا تأکید بسیار زیادی بر برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم مشهد به‌ویژه در شاهنامه، عسکریه، محدوده تاریخی توس و روستا‌های شمال مشهد داشته و دارد.

ساخت‌و‌ساز‌هایی که کاملا غیراصولی است، به سمت باغ‌ویلاسازی رفته است و از آنجا که در دشت مشهد با کمبود منابع آبی رو‌به‌رو هستیم و این زمین‌ها مجوز تغییرکاربری ندارند، باید با این غیرمجازسازی برخورد جدی می‌شد. به همین دلیل هم با حمایت دستگاه قضا و با همکاری میراث و جهاد کشاورزی این ساخت‌وساز‌ها شناسایی می‌شود، به شهرداری اعلام و ما هم قلع بنا را انجام می‌دهیم.

ساخت‌وساز‌های غیرمجاز کم شده است

وی در پاسخ به این سؤال که با این اقدامات گسترده، تغییری در شدت و حدت این غیرمجازسازی رخ داده است، بیان کرد: با این تخریب‌ها توانستیم ساخت‌وساز غیرمجاز را در حریم شهر مشهد به حد بسیار مطلوبی کاهش بدهیم که هم عرصه منابع طبیعی حفظ شده است و هم به سرانه آبی در دشت مشهد کمک خواهد شد.

غیرقانونی‌ها پلمب می‌شوند

اما یکی از اصلی‌ترین متهمان تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی حریم مشهد در توس و فروش آن‌ها به صورت قولنامه‌ای و غیرقانونی به مردم؛ بنگاه‌های معاملات املاک غیرقانونی و بدون مجوزی هستند که بدون دریافت مجوز از جهاد کشاورزی و شهرداری، زمین زراعی را تفکیک و به فروش می‌رسانند. آن‌طور که شهردار منطقه ۱۲ اعلام کرد؛ شناسایی و برخورد با این بنگاه‌های غیرمجاز آغاز شده است.

خداشناس در این باره نیز بیان کرد: از سوی دستگاه قضا مأموریتی به شهرداری داده شد که بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز که در حریم فعال هستند و اراضی را به صورت غیرقانونی تفکیک و به فروش می‌رسانند شناسایی و معرفی کند تا با آن‌ها برخورد شود. در حال حاضر مشغول شناسایی آن‌ها هستیم. متأسفانه شاهد فعالیت تعداد زیادی از این بنگاه‌ها هستیم که به صورت قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و ما درحال معرفی آن‌ها به سیستم قضایی هستیم. بعد از تأیید دادگستری نیز این بنگاه‌ها پلمب می‌شوند تا ماجرای ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حریم مشهد از این طریق هم کنترل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->